ممکن است به این موضوع فکر کرده باشید که تعداد هواپیماهای موجود در آسمان چگونه مدیریت می شود.
RVSM سیستمی است که در این مورد در این پست مورد بررسی قرار می گیرد.:
نکته "
با افزایش ارتفاع دقت عملکرد ارتفاع سنج کاهش می یابد.
در گذشته فاصله ای که می بایستی بین هواپیماها رعایت می شد 2000 پا (600 متر)بود و رعایت این موضوع باعث عدم استفاده بهینه از فضای موجود در آسمان میشد.
بنابر این متخصصان تصمیم گرفتند این فاصله را به 1000 پا کاهش دهند .
این موضوع با پیدایش ADC سرعت بیشتری گرفت :
ADC -air data computer
این سیستم بر اساس اطلاعات پیتو استاتیک کار می کند و اطلاعات سرعت و ارتفاع و ... را با دقت خوبی اندازه میگیرد.
An air data computer (ADC) is an essential avionics component found in modern glass cockpits.
This computer, rather than individual instruments,
can determine the
altitude, and
data from an aircraft's pitot-static system.
In some very high speed aircraft such as the Space Shuttle, equivalent airspeed is calculated instead of calibrated airspeed.
این سیستم در ایرباس چگونه کار می کند :
Air data computers usually also have an input of total air temperature. This enables computation of static air temperature and true airspeed.
In Airbus aircraft the air data computer is combined with
altitude,
heading and
navigation sources in a
single unit known as the Air Data Inertial Reference Unit (ADIRU).
وضعیت کنونی استفاده از این سیستم :
Because of the high failures and directives, it has now been replaced by Global Navigation Air Data Inertial Reference System (GNADIRS).
چه هواپیمایی قابلیت استفاده از RVSM را داراست :
Only aircraft with specially certified altimeters and autopilots may fly in RVSM airspace, otherwise the aircraft must fly lower or higher than the airspace, or seek special exemption from the requirements.
تنها هواپیماهایی که مجهز به ارتفاع سنج استاندارد و سیستم اتوپایلوت باشند.
در غیر این صورت یا باید در ارتفاعی خارج از محدوده مربوط به RVSM حرکت نمایند و یا به دنبال راه گریز دیگری باشند.
Additionally, aircraft operators (airlines or corporate operators) must receive specific approval from the aircraft's state of registry in order to conduct operations in RVSM airspace.
در گواهی صادر شده ز طرف سازمان هواپیمایی کشوری ، اطلاعاتی در مورد اینکه هواپیما قابلیت پرواز در محدوده RVSM را دارد یا خیر ذکر شده است.
Non RVSM approved aircraft may transit through RVSM airspace provided they are given continuous climb/descent throughout the designated airspace, and 2,000 ft vertical separation is provided at all times between the non-RVSM flight, and all others for the duration of the climb/descent.[citation needed]
موارد استثنا
مواردی نظیر هواپیماهای نظامی یا نیروهای پلیس از رعایت الزامات RVSM معاف هستند و
می توانند بدون قید و شرط در این محدوده پرواز نمایند.
"State aircraft", which includes aircraft used in
military,
customs and police service,
are exempted from the requirement to be RVSM approved. Participating states have been requested, however, to adapt their state aircraft for RVSM approval, to the extent possible, and especially those aircraft used for General Air Traffic (GAT).[4]
***
you may ask how to use the space available in the sky , more efficiently . ie to have more number of Aircraft in a specific area in the sky with regarding the safety and accuracy aspects. the answer is laid in RVSM concept . yes.
Reduced Vertical Separation Minima.
from the above link, the following two images were the most illustrative:
find the differences, ;)