Air Ops به معنای Regulation On Air Operation می باشد و در آن به تفصیل در مورد قوانین مربوط به عملیات های پروازی پرداخته شده است. اما مطابق با اکثر مستندات هواپیمایی Air Ops نیز دارای بخش هایی می باشد که تیتر وار آنها را در اینجا می آورم و در مورد هر یک توضیحاتی می دهم:
در ابتدا در مورد هدف (subject matter and scope)این سند (Air Ops) مواردی ذکر شده است که مهمترین آن این است که :
این اساس نامه مربوط به تشریح قوانین وسایل پرنده ای است که حوزه اختیارات جمهوری اسلامی ایران پرواز می کنند.
بنابر این این سند می خواهد در مورد وسایل پرنده ی آسمان ایران قوانینی را بیان کند و نه دیگر پرنده ها.
PART DEF
در این قسمت به تعریف مفاهیم و اصطلاحات و اختصارات به کار رفته در این اساس نامه پرداخته می شود. که در ویرایش 2016 آن شامل 15 صفحه می باشد.
PART ARO
که به معنای Authority Requirement Air Operations می باشد.
PART ORO
که به معنای Organizations Requirement for Air Operations می باشد که 71 صفحه را در بر گرفته و به شرح الزامات مورد نیاز شرکت های هواپیمایی جهت فعالیت در زمینه هواپیمایی می پردازد.
PART CAT
که به معنای Commercial Air Transport Operations می باشد که 128صفحه داشته و مربوط به قوانین عملیات پرواز های تجاری می باشد.
PART CAT
که به معنای Specific Approvals می باشد که در 22 صفحه به بررسی قوانین مربوط به تاییدیه های ویژه می پردازد.
PART NCC
که به معنای Non -Commercial Air Operations with Complex Motor-Powered Aircraft می باشد و همانطور که از نامش پیداست مربوط به هواپیماهای غیر تجاری می باشد. این بخش شامل 52 صفحه می باشد.
PART NCO
که به معنای Non -Commercial Air Operations with Other Than Complex Motor-Powered Aircraft می باشد که از نامش پیداست مربوط به هواپیماهای غیر تجاری با نوع موتوری که ذکر شده، می باشد. این بخش شامل 48 صفحه می باشد.
PART SPO
که به معنای Specialized Operation می باشد که به تشریح قوانین مربوط به عملیات های ویژه می پردازد.
در پست های مستقل به توضیح هر یک از موارد فوق خواهم پرداخت.