Air Ops  به معنای  Regulation On Air Operation  می باشد و در آن به تفصیل در مورد قوانین مربوط به عملیات های پروازی پرداخته شده است. اما مطابق با اکثر مستندات هواپیمایی Air Ops  نیز دارای بخش هایی می باشد که تیتر وار آنها را در اینجا می آورم و در مورد هر یک توضیحاتی می دهم:


در ابتدا در مورد هدف (subject matter and scope)این سند (Air Ops) مواردی ذکر شده است که مهمترین آن این است که :

این اساس نامه مربوط به تشریح قوانین وسایل پرنده ای است که حوزه اختیارات جمهوری اسلامی ایران پرواز می کنند.

بنابر این این سند می خواهد در مورد وسایل پرنده ی آسمان ایران قوانینی را بیان کند و نه دیگر پرنده ها.


PART DEF
در این قسمت به تعریف مفاهیم و اصطلاحات و اختصارات  به کار  رفته در این اساس نامه پرداخته می شود. که در ویرایش 2016 آن شامل 15 صفحه  می باشد.



PART ARO
که به معنای   
Authority Requirement Air Operations  می باشد.


PART ORO

که به معنای    Organizations Requirement  for  Air Operations  می باشد که 71 صفحه را در بر گرفته  و به شرح الزامات مورد نیاز شرکت های هواپیمایی جهت فعالیت در زمینه هواپیمایی می پردازد.




PART CAT

که به معنای    Commercial Air Transport  Operations  می باشد که 128صفحه داشته  و مربوط به قوانین عملیات پرواز های تجاری می باشد.



PART CAT

که به معنای    Specific Approvals   می باشد که   در 22 صفحه به بررسی قوانین مربوط به تاییدیه های ویژه می پردازد.




PART NCC


که به معنای Non -Commercial Air Operations with Complex Motor-Powered Aircraft  می باشد و همانطور که از نامش پیداست مربوط به هواپیماهای غیر تجاری می باشد. این بخش شامل 52 صفحه می باشد.



PART NCO

که به معنای Non -Commercial Air Operations with  Other Than Complex Motor-Powered Aircraft  می باشد  که از نامش پیداست مربوط به هواپیماهای غیر تجاری  با نوع موتوری که ذکر شده،   می باشد. این بخش شامل 48 صفحه می باشد.


PART SPO



که به معنای Specialized Operation   می باشد  که به تشریح قوانین مربوط به عملیات های ویژه می پردازد.


 در پست های مستقل به توضیح هر یک از موارد فوق خواهم پرداخت.