این بخش شامل  زیر مجموعه های زیر  می باشد:

section 1 : general


ORO-GEN-105-Competent Authority 

مرجع ذی صلاح 
آنچه در این قسمت ذکر شده به شرح زیر است:

For the purpose of this Part, the competent authority exercising oversight over operators subject to a certification or declaration obligation or specialised operation authorisation shall be for operators having their principal place of business in the Islamic Republic of Iran, the authority designated by CAO.IRI. 

این قوانین مربوط به اپراتورهایی است که در ایران فعالیت می نمایند.


ORO-GEN-110-Operator Responsibility
ذکر مسئولیت های اپراتور
به گزیده هایی از این بخش اشاره می کینم :

Every flight shall be conducted in accordance with the provisions of the operations manual.

هر پرواز باید بر اساس OM انجام شود.

 

The operator shall ensure that its aircraft are equipped and its crews are qualified as required for the area and type of operation.

اپراتور بایستی نسبت به تجهیزات و آموزش کروی پروازی خود اقدام لازم را انجام دهد.

The operator shall ensure that all personnel assigned to, or directly involved in, ground and flight operations are properly instructed, have demonstrated their abilities in their particular duties and are aware of their responsibilities and the relationship of such duties to the operation as a whole.

اطمینان از آموزش کروی پرواز و اینکه با مسئولیت خود آشنا هستند.


The operator shall establish and maintain dangerous goods training programmes for personnel as required by the technical instructions which shall be subject to review and approval by the CAO.IRI.

الزام آموزش در حوزه DGR به پرسنل توسط  اپراتور

توجه DGR به معنای  Dangerous Goods Regulation  می باشد

 



ORO-GEN-115-Application for an Operator Certificate
تقاضای مجوز فعالیت

در خواست برای مجوز فعالیت یا اصلاحیه یک مجوز بایستی به روشی که سازمان تعیین کرده ، و بر اساس قوانین BR باشد.

فرم مربوطه به ثبت درخواست و توضیحات آن


ORO-GEN-120-Means of Compliance
مرجع جهت راهنمایی یا ابزار تطبیق
یعنی انچه که به اپراتور راهنمایی می دهد که چگونه با قوانین مطابقت خود را حفظ نماید.

 اپراتوری که تمایل به دریافت یک نوع مجوز دارد ، و از روش های Alternative (که سازمان تایید نموده است) برای تطابق با قوانین می خواهد استفاده نماید ، بایستی شرح کاملی از آن را در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری بگذارد. 


ORO-GEN-125-Terms Of Approval and Privilege of Operator
تعیین حوزه ی اختیارات اپراتور

اپراتوری که مجوز خود را دریافت نموده است باید با scope  خود مطابقت داشته باشد، یعنی در حوزه معین خود فعالیت نماید. این موارد در پیوست AOC موجود می باشد.


ORO-GEN-130-Changes

هر نوعی از تغییر که منجر به تغییر حوزه فعالیت ایرلاین شود (مثلا ، مسافربری یا باربری ، یا تغییر حوزه تعمیر و نگه داری) بایستی منوط به کسب مجوز از سازمان باشد.


ORO-GEN-135 -Continued Validity
تمدید اعتبار مجوز فعالیت
در این بخش 3 شرط باید رعایت شود:
1- تطابق با قوانین و مدیریت صحیح یافته ها (Findings) که خود شامل سه بخش است:
الف:تحلیل ریشه ای
ب:تعریف راه حل
ج:انجام کار در بازه زمانی معین و محدود تعریف شده از طرف سازمان هواپیمایی کشوری
2- امکان دسترسی به همه سایت های فعال ایرلاین توسط سازمان هواپیمایی جهت بررسی و ارزیابی تطبیق با قوانین.
3-  مجوز در  حالت surrendered (باطل شدن)   یا  (لغو شدن)  revoked نباشد. 

ORO-GEN-140-Access
این از حقوق ایرلاین می باشد که  به تمامی امکانات ، پرونده ها ، شرکت های طرف قرار داد ، فرآیند ها و اطلاعات و ... جهت اطمینان از تطبیق با قوانین اساسی (BR) ، دسترسی داشته باشد.
مثال :
1- ایرلاینی که با یک کترینگ تهیه غذا قرارداد دارد ، باید به محل آشپزخانه شرکت مقابل دسترسی داشته باشد و از نحوه تهیه غذا اطلاع یابد.
2-یا شرکتی که در زمینه خدمات تعمیر ونگهداری فعالیت می کند بایستی اجازه بازدید از فعالیت های خود رابه ایرلاین طرف قرار داد بدهد.

ORO-GEN-150-Findings
یافته ها
"یافته" به معنای هرآنچه است که با قوانین مطابقت ندارد. و در قبال آن باید سه مورد زیر رعایت شود:

الف:تحلیل ریشه ای
ب:تعریف راه حل
ج:انجام کار در بازه زمانی معین و محدود تعریف شده از طرف سازمان هواپیمایی کشوری

ORO-GEN-155-Immediate Action to a safety Problem

اپراتور بایستی دو مورد را مورد توجه قرار دهد:

1-    به کارگیری اقدامات ایمنی اعلام شده از طرف سازمان

2-    هرگونه اطلاعات ایمنی مربوطه لازم الاجرا شده از طرف سازمان مانند امریه های صلاحیت پروازی AD  


ORO-GEN-160-Occurrence Report

لازمه گزارش دهی حوادث به سازمان از طرف اپراتور

همچنین گزارش به شرکت طراح هواپیما در هریک از موارد زیر:

Malfunction

technical defect

, exceeding of technical limitations

, occurrence that would highlight inaccurate

, incomplete or ambiguous information contained in data established in accordance with ‘BR’ or other irregular circumstance that has or may have endangered the safe operation of the aircraft and that has not resulted in an accident or serious incident


گزارش ها بایستی بر اساس فرم و روش ارائه شده توسط سازمان باشد.

فرصت 72 ساعت است مگر اینکه شرایط خاصی رخ دهد.

در جایی که امکان داشته باشد ، اپراتور بایستی فرایند follow up  را تعریف نماید و اقدامات خود جهت عدم تکرار موارد مشابه را گزارش دهد.



:ادامه مطالب در لینک زیر