یکی از قسمت هایی که در یک ایرلاین مورد ممیزی قرار میگیرد تا با قوانین مطابقت داشته باشد ، بخش مدیریت ایرلاین می باشد.در این قسمت به ذکر موارد مربوط به ممیزی بخش Organization  می پردازم:

1- آیا مدیر عامل  بر عملیات ها نظارت دارد و یا از میزان ایمنی پرواز ها مطمئن می باشد ؟ 

توضیحات (این سوال ممکن است به صورت دیگری بیان شود . مثلا این که مدیر  عامل چگونه بر عملیات های واقع در این اپراتور نظارت دارد - مستقیم است یا توسط گزارش دهی افراد...)

2-وجود شخص مسئول مدیریت و عملکرد کل هواپیمایی و امور مربوطه (مدیر عامل)

3-   آیا سیستم SMS در شرکت بکار گیری می شود ؟ (لینک به توضیحات SMS )


4-تخصیص نیروی کار به اندازه مورد نیاز جهت راه اندازی عملیات ها در حد استانداردو ایمنی مطلوب

توضیحات : در بررسی این مورد در هنگام بررسی سایر بخش ها (مثلا فنی و یا دیسپچ) باید دید نظرات معاونان آن بخش ها چیست و آیا نیروی انسانی مورد نظر آنها به اندازه لازم تامین گردیده است  یا خیر .


5-آیا پرواز ها مطابق با محدودیت های ذکر شده در مجوز فعالیت می باشد؟ و نیز مطابق با قوانین و استاندارد ها

(توجه : این یک عبارت کلی است که بگوییم با قوانین مطابقت دارید یا نه بلکه در این مورد بیشتر باید مطابقت فعالیت ها با آنچجه که در مجوز AOC  ذکر شده را بررسی نمود.


6 -الزام وجود نفرات مدیر با حکم انتصاب رسمی از طرف سازمان هواپیمایی کشوری در سمت های مشخص (نظیر مدیر تضمین کیفیت ، ایمنی ، عملیات ، آموزش و ... )  و اطمینان از عملکرد و تسلط بر حوزه مربوطه شان.

توضیحات :

در این قسمت باید فرم ها تایید شده (FORM-4) مورد رویت نفرات ممیز قرار بگیرد.

7- امکان یا برقراری یک روش که همه افراد فعال در اپراتور بتوانند ، موارد منجر به خطر افتادن ایمنی پرواز ها را گزارش نمایند.

8 - الزام وجود یک نفر به عنوان جانشین جهت انجام امور مربوط به مدیر عامل در زمان عدم حضور ایشان.



این پست به تدریج تکمیل خواهد شد...