Automatic dependent surveillance – broadcast
نحوه عملکرد سیستم ای دی اس-بی[ویرایش]
سامانه ADS-B به سامانه موقعیت یاب جهانی برپایه ماهواره (GPS) برای تعیین موقعیت دقیق هواپیما در فضا متکی است. سامانه ADS-Bموقعیت دریافت شده از GPS را با اطلاعات دیگری نظیر نوع هواپیما، میزان سرعت، شماره پرواز، نحوه چرخش، کاهش یا افزایش ارتفاع، ادغام کرده و بصورت کد دیجیتالی ارسال مینماید. این اطلاعات کد شده چندین بار در ثانیه به روزرسانی شده واز هواپیما از طریق یک شبکه مخابراتی رادیویی خاص برروی فرکانس حامل مجزای مشخصی پخش میگردد. این اطلاعات توسط هواپیماها و ایستگاههای زمینی که در محدوده ۱۵۰ مایلی قرار دارند دریافت و در صورت قابل استفاده بودن توسط کاربر بر روی صفحه نمایشگر مربوطه نمایش داده میشود. خلبانان در کابین ترافیک را روی «نمایشگر اطلاعات ترافیک کابین» میبینند و کنترلکنندههای زمینی میتوانند اهداف مربوط به ADS-B را همراه سایر اطلاعات راداری بر روی صفحه نمایشگر ترافیک مشاهده کنند. به منظور ارسال و دریافت سیگنال ADS-B، ابتدا پیامهایی که بهصورت کد شده آماده انتشار میباشند پس از انتقال به یک تقویتکننده مقدماتی LNA از طریق آنتن فرستنده انتشار داده میشود. در مرحله بعد، سیگنال در گیرنده فیلتر شده و پالسهای حاوی اطلاعات با استفاده از یک تراشه تقویتکننده لگاریتمی استخراج میشود. این پالسها به صورت آنالوگ بوده و برای تبدیل به دیجیتال به یک مبدل آنالوگ به دیجیتال فرستاده میشوند، سپس برروی FPGA داخل گیرنده مد S ارسال میگردد. در مرحله بعد، بستههای اطلاعاتی موجود در گیرنده مد S آشکارسازی شده و از طریق درگاهUSB به کامپیوتر سامانه ارسال میگردند. در نهایت اطلاعات موجود در کامپیوتر به شکلی مناسب برای کاربر بر روی نمایشگر اطلاعات ترافیک کابین نشان داده میشود.[۲]