Automatic dependent surveillance – broadcast






Automatic dependent surveillance – broadcast (ADS–B) is a surveillance technology in which an aircraft determines its position via satellite navigation and periodically broadcasts it, enabling it to be tracked. 

The information can be received by air traffic control ground stations as a replacement for secondary radar as no interrogation signal is needed from the ground.

 It can also be received by other aircraft to provide situational awareness and allow self-separation.
نوعی از تکنولوژی ناوبری که درآن هواپیما قادر به تشخیص موقعیت مکانی خود از طریق ناوبری ماهواره ای می باشد و همچنین قادر به Broadcast کردن آن جهت  tracking می باشد.
مزیت این سیستم این است که ایستگاه زمینی بدون استفاده از سیگنال introgator قادر به دریافت اطلاعات هواپیما می باشد. (در رادار SSR  ابتدا باید از زمین سیگنالی به سمت هواپیما ارسال شود و پس از دریافت جواب آن سیگنال می توان به اطلاعات آن پی برد. ) 
همچنین این سیگنال توسط سایر هواپیماها نیز قابل دریافت می باشد.

بکار گیری این سیستم تا سال 2020 برای تمامی اعضای ایکائو الزامی می باشد.
در برخی نواحی کانادا این سیستم هم اکنون (2018) در حال بهره برداری می باشد.

***
بر خلاف سامانه‌های نظارتی رایج نظیر رادار، سامانه ADS-B توانایی دریافت و نمایش اطلاعات مربوط به ترافیک‌هایی که بر روی زمین یا ارتفاع پایین عملیات انجام می‌دهند را دارد، بنابراین می‌تواند بعنوان ابزاری مؤثر برای نظارت بر ترافیک‌های موجود در مسیرهای تاکسی در باند فرودگاه‌ها، همچنین ترافیک‌های مناطق دور از دسترس و مناطق کوهستانی فاقد پوشش راداری یا با پوشش راداری بکار رود. 

***


نحوه عملکرد سیستم ای دی اس-بی[ویرایش]

سامانه ADS-B به سامانه موقعیت یاب جهانی برپایه ماهواره (GPS) برای تعیین موقعیت دقیق هواپیما در فضا متکی است. سامانه ADS-Bموقعیت دریافت شده از GPS را با اطلاعات دیگری نظیر نوع هواپیما، میزان سرعت، شماره پرواز، نحوه چرخش، کاهش یا افزایش ارتفاع، ادغام کرده و بصورت کد دیجیتالی ارسال می‌نماید. این اطلاعات کد شده چندین بار در ثانیه به روزرسانی شده واز هواپیما از طریق یک شبکه مخابراتی رادیویی خاص برروی فرکانس حامل مجزای مشخصی پخش می‌گردد. این اطلاعات توسط هواپیماها و ایستگاه‌های زمینی که در محدوده ۱۵۰ مایلی قرار دارند دریافت و در صورت قابل استفاده بودن توسط کاربر بر روی صفحه نمایشگر مربوطه نمایش داده می‌شود. خلبانان در کابین ترافیک را روی «نمایشگر اطلاعات ترافیک کابین» می‌بینند و کنترل‌کننده‌های زمینی می‌توانند اهداف مربوط به ADS-B را همراه سایر اطلاعات راداری بر روی صفحه نمایشگر ترافیک مشاهده کنند. به منظور ارسال و دریافت سیگنال ADS-B، ابتدا پیام‌هایی که به‌صورت کد شده آماده انتشار می‌باشند پس از انتقال به یک تقویت‌کننده مقدماتی LNA از طریق آنتن فرستنده انتشار داده می‌شود. در مرحله بعد، سیگنال در گیرنده فیلتر شده و پالس‌های حاوی اطلاعات با استفاده از یک تراشه تقویت‌کننده لگاریتمی استخراج می‌شود. این پالس‌ها به صورت آنالوگ بوده و برای تبدیل به دیجیتال به یک مبدل آنالوگ به دیجیتال فرستاده می‌شوند، سپس برروی FPGA داخل گیرنده مد S ارسال می‌گردد. در مرحله بعد، بسته‎‌های اطلاعاتی موجود در گیرنده مد S آشکارسازی شده و از طریق درگاهUSB به کامپیوتر سامانه ارسال می‌گردند. در نهایت اطلاعات موجود در کامپیوتر به شکلی مناسب برای کاربر بر روی نمایشگر اطلاعات ترافیک کابین نشان داده می‌شود.[۲]