دستورالعمل مراکز تعمیر و نگهداری یا Part-145  به شرح قوانین مربوط به سازمان هایی که در حوزه تعمیر و نگهداری خدمات ارائه می نمایند ، می پردازد:

برای مثال در بخش Facility Requirement  از این نظام نامه به امکاناتی اشاره می شود که وجود آن الزامی می باشد . 

یک مرکز تعمیر و نگهداری که مدعی است می تواند خدمات تعمیراتی Base انجام دهد  برای مثال باید Hanger مناسب داشته باشد و همچننی برای انجام تست های مربوط به قظعات workshop  های اختصاصی هر  قطعه را داشته باشد تا بتواند به شیوه استاندارد ، قطعات را مطابق با قوانین مورد بازبینی قرار دهد.


علاوه بر دو مورد فوق ، از لحاظ امکانات اداری (Office Accommodation) نیز باید  در حد مطلوبی باشد. که موارد زیر را شامل می گردد :

دمای محیط، 

نور محیط

انبار قطعات 

...

*** 

در تفاوت دو عبارت Certify staff , Support Staff می توان گفت :

Certify Staff فردی است که صلاحیت Release کردن قطعه یا هواپیما بعد از تعمیرات را دارد . اما در مورد Support Staff در Part 145 چنین بیان می شود :


.hold part 66  licence B1-B2-or B3 while not necessarily holding certification privileges 

نکته :

حداقل شرایط سنی برای دو مورد فوق 21 سال است .

***

certification authorization :

به مجموعه اختیاراتی که دارنده یک گواهی نامه از طرف سازمان هواپیمایی کشوری کسب می کند.

***

دو نوع tag  یا برچسب به نامهای unservicable tag  و   unsalvageable  tag  موجود است که از اولی در زمانی که قطعه ای قابل استفاده نباشد به کار برده می شود . مثلا تاریخ بهره برداری آن به پایان رسیده باشد یا معیوب و فاقد کارایی لازم باشد. و از دومی (unsalvageable) زمانی استفاده می شود که قطعه غیر قابل تعمیر به طور دائم باشد.

***




منبع (Part-145)