در مورد تفاوت دو واژه ذکر شده در عنوان این نوشته کنجکاو شدم که پس از بررسی چند سایت به مطالب زیر رسیدم :

یک مثال ساده  می توان به تایر هواپیما اشاره کرد . 
تایر تا زمانی که  بتوان از آن استفاده کرد ، آن را تعویض نمی کنند. بنا براین بستگی به وظعیت ظاهری آن دارد 
که به آن Conditional  گویند. یعنی شرطی بودن وضعیت. مثلا میگوییم می تواند مورد استفاده قرار گیرد به شرطی که سالم باشد
دو عبارت مشهور در این زمینه وجود دارد:
fit and forget
 don't do anything until a failure occurs



اما قطعاتی وجود دارند که محدودیت زمانی برای استفاده از آن وجود دارد. و فارق از اینکه سالم باشند یا نه ، باید تعویض گردند. چون محدودیت زمانی برای آنها در نظر گرفته شده است.



A hard time component is one that is time limited rather replace on failure or that should last the life of the aircraft.

 Based on flight hours,

 time limited Part must be replaced after a certain number of flight or operating hours.

 A good example are the :

rotor blades on the R22/R44 helicopters.

 Airliner landing gear struts and

 turbine engines are hard time parts. 



Aircraft tires are life limited, and are replaced when the tread wear life is exceeded. 

All hard time components are specified in the approved aircraft or engine maintenance manual.

از این سایت  مطالب شفاف تری بدست آمد :

Some C of R holders and LAMEs believe that "on-condition" means 

fit and forget, or don't do anything until a failure occurs

Maintenance tasks (inspections/checks) used to detect potential failures, and consequently to avoid a total functional failure, are called "on-condition" maintenance tasks. 


This is because items are left in service on the condition that they "continue" to meet a desired physical condition and performance standards.