سامانه VOR یک سیستم کمک ناوبری است که جهت نشان دادن سمت پرواز به سوی یک ایستگاه زمینی و ناوبری بین مسیرها استفاده میشود.
( به نقل از کتاب معرفی اویونیک- پژوهشکده اویونیک دانشکده صنعتی اصفهان)
یادمان باشد اساس عملکرد این سیستم دو سیگنال ثابت و متغیر می باشد:
I can say that VOR means VHF omnidirectional range which is used in airplane navigation.
the frequency is between 108 - 117.95 Mhz
اساس عملکرد (مصاحبه شرکت پارس سریع کیش):
بر اساس magnetic bearing
bearing به معنای جهت و سوگیری می باشد.
***
the VOR facility transmits two signals at the same time.
One signal is constant in all directions, while the other is rotated about the station.
The airborne equipment receives both signals, looks (electronically) at the difference between the two signals, and interprets the result as a radial from the station.
وجود دو سیگنال در vor
یکی ثابت و دیگری متغیر
تجهیزات هواپیما هر دوی سیگنال ها را دریافت می نماید.
که با توجه به آن می تواند رادیال ایستگاه مربوطه را دریافت نماید.
در مورد شکل زیر که مربوط به نشانگر VOR است ، چه می دانید ؟
A :
Rotating Course card که از صفر تا 360 مدرج گردیده است.
B :
OBS به معنای OMNI Bearing Selector می باشد.
C :
نشانگر CDI به معنای Course deviation indicator را نشان می دهد . در صورتی که این نشانگر در وسط قرار داشته باشد ، به معنای این است که در course درست قرار داریم و به مقصد خواهیم رسید.
D :
مربوط به این است که آیا در حال نزدیک شدن به ایستگاه VOR هستیم یا در حال عبور از آن.
در یکی از حالات زیر پرچم قرمز در قسمت D نمایش داده می شود.
A red flag replaces these TO-FROM arrows when
the VOR is beyond reception range,
has not been properly tuned in, or
the VOR receiver is turned off
یک تصویر گویا:
جهت مشاهده چند مثال گویا به مرجع زیر رجوع کنید.
***
- با افزایش استفاده از GPS استفاده از VOR کاهش یافته است.
- ایستگاه زمینی سیگنال را می فرستد:
Omni directional -master signal
-از طرفی یک سیگنال ثانویه جهت دار توسط یک آنتن آرایه فازی صادر می شود که در فضا با سرعت 30 بار در ثانیه در حال چرخش است.
- این سیگنال طوری زمان بندی شده است چون فاز آن (نسبت به سیگنال master) متفاوت است. (چون می چرخد.) و این اختلاف فاز برابر با جهت زاویه ای سیگنال ثانویه است.
- با مقایسه فاز سیگنال ثانویه با سیگنال master می توان زاویه مورد نیاز و یا زاویه بین هواپیما و ایستگاه مورد نظر را بدست آورد. که به آن میگویند :
Radial from the VOR
که معمولا یک کد مورس سه حرفی است.---> station identifier
و یا نام فرودگاه است. ---> voice signal
- VOR پیشرفت کرده VAR هست ---> visual aural range
تامین کننده 360 مسیر که توسط خلبان قابل انتخاب است.
360 course to & from the station selected by pilot.
دقت VOR نسبت به NDB بیشتر است.
دقت VOR ---> نود متر (300ft)
دقت GPS ---> سیزده متر
-it should be line of sight
فاصله کانال ها 50khz است.
OBS = omni bearing selector
- 360 رادیال اطراف یک آنتن VOR داریم.
to-->bearing
from --> radial
مطالب تکمیلی :
مزیت VHF نسبت به HF:
سیگنالها با فرکانس کم و متوسط (HF)تحت تأثیر بارهای استاتیک جو و تخلیههای الکتریکی و اثرات شب قرار میگیرند ولی از خواص ناوبری با امواج رادیویی VHF، ایمن بودن این امواج در مقابل اثرات جوی میباشد.
طیف فرکانسی:
با توجه به طول موج رنج فرکانسی HF ، میبینیم که ابعاد آنتن مورد استفاده (بحث یک چهارم بودن) بزرگ خواهد بود
اما در حوزه VHF به کمتر از دو و نیم متر آنتن و در UHF ابعاد آن کوچکتر خواهد بود