Wide Area Augmentation System

سیستم ناوبری توسعه یافته توسط FAA  جهت بکارگیری GPS  با هدف افزایش دقت و  accuracy, integrity, and availability

سیستم WAAS تمایل دارد تا تمامی فاز های پروازی را به GPS واگذار نماید.

تقویت ظرفیت و قابلیت های این سیستم توسط Local Area Augmentation System  صورت می گیرد که اصطلاح به کار گرفته شده توسط ICAO  موسوم به GBAS و به معنای  Ground Based Augmentation System  می باشد که در مناطق بحرانی Critical Areas کاربرد دارد.


WAAS uses a network of ground-based reference stations, in North America and Hawaii, to measure small variations in the GPS satellites' signals in the western hemisphere.

WAAS از شبکه ای استفاده می نماید که در روی زمین قرار دارد(امریکای شمالی و هاوایی) که تغییرات کوچک سیگنال های ماهواره ها را اندازه گیری می نماید.(   در نیمکره غربی )


 Measurements from the reference stations are routed to master stations, which queue the received Deviation Correction (DC) and send the correction messages to geostationary WAAS satellites in a timely manner (every 5 seconds or better).

اندازه گیری ها از طریق ایستگاه رفرنس به ایستگاه اصلی می رسد و از آن طریق به ماهواره های WAAS  میرسند و این عمل با فاصله های منظم (هر 5 ثانیه یا بهتر) صورت می گیرد.


 Those satellites broadcast the correction messages back to Earth, where WAAS-enabled GPS receivers use the corrections while computing their positions to improve accuracy.

آن ماهواره ها اصلاحات صورت گرفته را به زمین ارسال می نمایند که گیرنده های GPS مربوط به  WAAS اصلاحات مربوطه را انجام دهند در حالی که در حال محاسبه position  خود هستند تا میزان دقت را بهبود دهند.


The International Civil Aviation Organization (ICAO) calls this type of system a satellite-based augmentation system (SBAS).

ایکائو به این نوع از ناوبری SBAS می گوید یا ناوبری بر اساس ماهواره.