در مصاحبه کاری که با یکی از شرکت های فعال در حوزه هواپیمایی داشتم ، طرف مقابل دلیل 400 هرتز بودن برق هواپیما را جویا شد؟
جواب :
به طور کلی هر چه فرکانس بالاتر باشد ، تجهیزات مربوطه از نظر ابعاد کوچکتر خواهند بود، بنابر این 400 هرتز به این دلیل انتخاب شده است.
آنچه در ویکی پدیا در مورد سیستم های الکتریکی هواپیما می خوانیم به شرح زیر است :
سیستمهای الکتریکی از نظر سرویسدهی به دو گروه اصلی و اضطراری و از نظر ولتاژ الکتریکی به دو گروه AC و DC دستهبندی میشوند.
ژنراتورهای اصلی هواپیما برق سه فاز ۱۱۵/۲۰۰ VAC را در فرکانس ۴۰۰ هرتز را تولید میکنند.
در صورت قطع توان ژنراتورهای اصلی، ژنراتورهای اضطراری که شامل واحد توان کمکی و باتریها هستند، وظیفه تأمین انرژی هواپیما را برعهده دارند.
برق جریان متناوب هواپیما در مواقع اضطراری از طریق ژنراتور APU تأمین میگردد.
این ژنراتور میتواند در حین پرواز جایگزین یک یا هردوی ژنراتورهای موتورگرد (اصلی) شود.
همچنین این ژنراتور در روی زمین هم در صورت نبودن منبع ولتاژ خارجی، برق هواپیما را تأمین میکند.
برق DC هواپیما توسط دو باتری تأمین میشود که هر کدام از آنها توان نامی ۲۳ آمپر ساعت دارند.
این منابع تغذیه اصولاً برای موارد راهاندازی APU در پرواز و در روی زمین و تغذیه شبکه DC/AC اضطراری استفاده میشوند.
اما آنچه از سایر سایت ها می خوانیم :
به تصویر زیر که از سایت پژوهشکده اویونیک دانشکده صنعتی اصفهان گرفته شده دقت کنید :
در هواپیما جهت انتقال داده از سیستم های ACARS ,SATCOM استفاده می شود.
جهت ارتباط در مسیر های کوتاه ، از بازه فرکانسی VHF استفاده می شود.
چون این فرکانس از اتمسفر کره زمین عبور می کند ، نمیتوان از آن برای ارتباط نقاط دور دست استفاده کرد.