پیش نوشت :

 از آنجا که بارها در مصاحبه های فنی هواپیمایی های مختلف شرکت کرده ام این نوشته را در اینجا می اورم تا هم یکجا در دسترس خودم باشد و هم سایرین بتوانند از آن استفاده کنند. اکثر مفاهیم  از نوع Basic است  که ممکن است در مصاحبه از شما سوال شود. زیر هر یک توضیحات مختصری می آورم و به تدریج این نوشته را تکمیل خواهم کرد.

 

برق هواپیما :

 DC --  which is 28 volt in Aircraft

 AC -- which is 115 volt  with 400 Hz frequency

 

برق مستقیم هواپیما 28 ولت است و با کسی هم شوخی ندارد :)

البته برق متناوب آن 115 ولت و با فرکانس 400 هرتز می باشد یعنی 400 بار در ثانیه نوسان می کند.

APU -- auxiliary power unit - which is on-board 

 

دستگاهی موجود است به نام APU  که روی خود هواپیما نصب است و فقط یادمان باشد که با GPU فرق دارد.

GPU -- ground power unit   - which is a ground facility and not in aircraft

 

Invertor -- which is used to change 28 volt of the batteries to 115 volt (400 Hz)

 

 ULB - underwater locator beacon

اگر خدایی ناکرده هواپیما در آب فرو رود این دستگاه سیگنال هایی را ارسال خواهد کرد و احتمال گم شدن آن کاهش خواهد یافت.

i wish you never be in demand of using its frequency

 

 different frequencies like : UHF , VHF , HF 

 

 CPDLC  a link for written connection 

کنترل پایلوت دیتا لینک کمیونیکیشن :) که یک لینک برای ارتباط نوشتاری بین هواپیما و زمین است.

 

satellite connections

which covers from 75 degree the south to 75 degree the north

so it is not suitable for flying on the the poles  because it has no coverage.

 

ACARS

which means aircraft communication addressing and reporting system.

it is for sending messages from aircraft to ground station and wise versa on the basis of Data link  .

 

Up-link  which means ground to sky communication

Down-link which means sky to ground communication

CSD : constant speed drive

 وظیفه ی این قطعه ثابت نگاه داشتن دور ژنراتور می باشد.

CVR: Cockpit voice Recorder

دستگاهی برای ضبط مکالمات درون کابین هواپیما که تا 30 دقیقه آخر پرواز را ضبط می نماید و طبق قوانین جدید باید تا 2 ساعت آخر پرواز را ضبط کند.

این دستگاه در قسمت عقب هواپیما نصب می گردد تا در هنگام سوانح آسیب کمتری ببیند.

ضمنا رنگ آن نارنجی است

دستگاه ULB  که در بالا تشریح شد، روی CVR  نصب می باشد.

دستگاه بعدی  FDR است  که به معنای Flight  Data Recorder  می باشد و اطلاعات پروازی را ضبط می کند

i will continue soon ....