در این قسمت در مورد FDR توضیحاتی دادیم و گفتیم که FDR جهت ضبط اطلاعات پرواز به کار می رود و گفتیم که محل ذخیره سازی اطلاعات آن نوار آلمینویمی ضد حریق می باشد 

حال به سراغ نوع دیجیتالی آن یعنی Digital FDR  می رویم .
 آنچنان تفاوتی از لحاظ اهداف وجود ندارد و تنها می توان گفت محل ذخیزه سازی اطلاعات در این دستگاه از نوع دیجیتال می باشد. در واقع می توان گفت DFDR نسل دوم FDR  ها هستند و نصب DFDR  طبق قوانین FAA -1980  الزامی می باشد.

ظرفیت بالای این دستگاه ( تا 25 ساعت اطلاعات) از دیگر مزیت های این دستگاه می باشد و همچنین مانند آنچه که در FDR  شرح دادیم در DFDR  نیز دستگاهی به نام ULB به معنای  under water location beacon  و یا ELT به معنای emergency location transmission  وجود دارد که در هنگام وجود سوانح ( برخورد شدید یا افتادن در آب) به طور اتوماتیک شروع به ارسال سیگنال خواهد نمود . که فرکانس آن 37.5  کیلوهرتز بوده و به دلیل استفاده از باتری در آنها مدت زمان ارسال سیگنال محدود خواهد بود.


FDAU چیست ؟

به معنای Flight Data Acquisition Unit  می باشد و از آنجا که پس از زیاد شدن تعداد سنسور های هواپیما و در نتیجه افزایش تعداد پارامترهای مورد نیاز جهت ضبط شدن روی FDR نیاز به پردازنده ای قوی وجود داشت تا بتواند این مقدار زیاد از اطلاعات را پردازش کند . چون خود واحد FDR به تنهایی قادر به پردازش مقادیر زیاد اطلاعات نبود ، بنابراین این وظیفه به عهده FDAU  قرار گرفت.

QAR چیست ؟
به معنای Quick Access Recorder   میباشد و هدف آن ایجاد  آن محلی برای ذخیره سازی اطلاعات با دسترسی آسان تر بوده است.




منابع :